hits counter
Osobiste
Widok

Jak być asertywnym

Z Praktypedia


Spis treści

Wstęp

Bycie asertywnym nie oznacza, że jesteś złośliwy albo niegrzeczny, natrętny czy irytujący. Oznacza, że mówisz prawdę i robisz to, co uważasz za słuszne.

Kroki

  1. Popracuj nad swoim wyglądem. To, jak wyglądasz mówi dużo o tobie.
    • Jeżeli wyglądasz jakbyś właśnie wstał z łóżka, albo, jeżeli nosisz tonę makijażu i wysokie obcasy, ludzie nie będą traktować cię poważnie.
    • Jeżeli będzie widać, że jesteś zdeterminowany, aby doprowadzić swoje sprawy do końca, ludzie będą wiedzieli czego od ciebie oczekiwać. Dobre motto to "Ubierz się dla Sukcesu." Dzięki temu inni będą cię bardziej szanować.
  2. Bądź pewny siebie. Przekazujesz wiele informacji o sobie jeszcze zanim otworzysz usta.
    • Nie bądź jak otwarta książka, nawet jeśli jesteś nerwowy albo niepewny.
    • Trzymaj fason. Nawet jeśli jesteś zdezorientowany, staraj się zachować pewność siebie. Nie bój się pytać.
    • Patrz ludziom w oczy. To może być trudne dla tych, którzy są z natury nerwowi albo nieśmiali, ale dzięki temu pokażesz innym, że nie zamierzasz zostać zignorowany.
  3. Mów wyraźnie i spokojnie. Nie musisz mówić głośno, ale w taki sposób, aby inni cię słyszeli. Jeżeli ludzie cię ignorują, a ty czegoś potrzebujesz, powiedz wyraźnie "Przepraszam!". Bez względu na to, co starasz się powiedzieć, zawsze bądź zwięzły.
  4. Znaj swoje potrzeby. Ludziom znacznie łatwiej będzie ci pomóc, jeśli powiesz im jasno, czego potrzebujesz. Bez względu na to z kim rozmawiasz, twoja rozmowa będzie łatwiejsza, jeśli będziesz znał swoje oczekiwania.
  5. Znaj swoje miejsce w szeregu. Jak wszystko w życiu, bycie asertywnym polega na zachowaniu równowagi. Jeżeli kelner pomylił się i przyniósł ci coś, na co masz alergię, powiedz o tym głośno - i nie odpuszczaj, aż problem nie zostanie naprawiony. Jeśli jednak spotkałeś gburowatego kasjera, pamiętaj, że szkolenie go na temat dobrych manier i obsługi klientów nie należy do twoich obowiązków, więc odpuść sobie. Jest ważne, abyś dostał w życiu to, na co zasługujesz, ale przede wszystkim powinieneś wiedzieć, co to jest!
  6. Ukierunkuj swoją frustrację. Jeżeli agent linii lotniczej mówi ci, że musisz zapłacić za nadbagaż, nie złość się na niego! Powinieneś mieć zastrzeżenia co do polityki linii lotniczej (lub do siebie samego, jeśli nie przeczytałeś informacji drobnym drukiem). Lepiej potraktuj agenta jak sojusznika. Jeżeli mogłeś zaznajomić się z polityką firmy, przeproś go i zapytaj, czy zrobi dla ciebie wyjątek. Jeżeli nigdy nie zostałeś poinformowany o polityce firmy, powiedz o tym agentowi i zapytaj, czy zrobi dla ciebie wyjątek W każdym razie, to nie jest wina agenta, więc nie kieruj na niego swojej frustracji! On nie jest agresorem; ale potencjalnym sojusznikiem. Traktuj go z szacunkiem, negocjuj rozsądnie...dopiero potem zgłoś swoje zastrzeżenia do biura obsługi klientów linii lotniczej.

Wskazówki

  • Bycie asertywnym nie znaczy, że powinieneś być niegrzeczny. Ludzie są bardziej skłonni pomóc komuś, kto jest zarówno bezpośredni, jak i pełen szacunku.
  • Jeżeli robisz wszystko we właściwy sposób i nie możesz znaleźć wspólnego języka ze swoim rozmówcą, poproś o rozmowę z jego zwierzchnikiem. Bądź bardzo uporczywy, w większości przypadków daje to natychmiastowe skutki.
  • Nie bój się zadawać pytania.
  • Zapamiętaj, że nawet, jeśli nie znasz się na wszystkim, możesz nadal być pewny czego oczekujesz.
  • Nie bój się powiedzieć komuś dokładnie to, co myślisz, ale zrób to w grzeczny sposób. Powiedz, co leży ci na sercu.
  • Jeżeli musisz komuś odmówić, nie podawaj swoich wszystkich argumentów. W przeciwnym razie, druga osoba może je wykorzystać przeciwko tobie. Twoja decyzja jest ostateczna i zostanie zrozumiana najlepiej, jeżeli przekażesz ją zwięźle i do rzeczy.
  • Uniknij gryzienia się w język! Poproś, o co chcesz i bądź asertywny - ale waż słowa, abyś mógł zakończyć spotkanie z godnością bez względu na rezultat.
  • Jak bardzo skłonny jesteś pomóc komuś, kto na ciebie wrzeszczy? Nie bardzo, prawda? Gniew i lekceważenie są nie tylko niegrzeczne, są zupełnie nieefektywne. Nie próbuj tej taktyki, bo jest po prostu bezużyteczna.
  • Myśl o celu nadrzędnym. Prawdziwa asertywność, w przeciwieństwie do bezczelności, pozwala ci zachować szacunek własny w każdej sytuacji. Ludzie bezczelni mogą wygrać bitwę, ale tylko ludzie asertywni wygrywają wojnę. (I tylko ludzie asertywni są później szanowani).

Ostrzeżenia

  • Mimo, że możesz użyć tych technik wobec ludzi wyższych rangą, jak policjanci, powinieneś znać granice. Sprzeczanie z funkcjonariuszem może mieć przykre konsekwencje, nawet jeśli masz rację.
  • W czasie konfrontacji nie trudno o gorące emocje. Zawsze zachowuj zimną krew i traktuj ludzi z szacunkiem.
  • Kluczem do sukcesu w czasie konfrontacji jest użycie odpowiedniego tonu głosu i poprawnych słów. Rozmawiaj z kimś tak, jak chciałbyś, aby rozmawiano z tobą!
  • Spróbuj najpierw poprosić, nie wymagaj wszystkiego od razu. Zbierz informacje i postaraj się, aby druga osoba stała się twoim sojusznikiem. Jeżeli to podejście nie działa, wtedy możesz postawić na swoim. Upewnij się, że druga osoba świadomie potraktowała cię lekceważąco, a dopiero potem zrób scenę.
  • Zapamiętaj: bądź przyjazny. W przeciwnym razie nie będziesz asertywny, będziesz świnią.

Podobne porady

Google Adsense

Autorzy

Agnieszka Szczepanik, Sylwia Biczyk, Anonim, Glue5
Artykuł powstał w oparciu o tłumaczenie podobnego artykułu z serwisu wikihow.com na licencji Creative Commons

Skomentuj

Czy porada była trafna?

Komentarze

2010-06-19 19:20:43Cynamon7 napisał(a):
"Ludzie bezczelni mogą wygrać bitwę, ale tylko ludzie asertywni wygrywają wojnę." "Rozmawiaj z kimś tak, jak chciałbyś, aby rozmawiano z tobą! " To podoba mi się najbardziej. Dwie wielkie prawdy :-). I jeszcze taka , że "tylko mali mszczą się za ból"
2009-08-12 15:51:22Mironez napisał(a):
"Mimo, że możesz użyć tych technik wobec ludzi wyższych rangą, jak policjanci, powinieneś znać granice. Sprzeczanie z funkcjonariuszem może mieć przykre konsekwencje, nawet jeśli masz rację." Przecież to nie jest artykuł o "sprzeczaniu się", tylko o byciu asertywnym. Jeżeli uważasz, że masz rację, to wszyscy ludzie są równi wobec prawa. Funkcjonariusz policji służy obywatelom - nie odwrotnie. Poza tym małym drobiazgiem wszystkie porady całkiem trafne.
2009-08-12 15:49:21Mironez napisał(a):
"Mimo, że możesz użyć tych technik wobec ludzi wyższych rangą, jak policjanci, powinieneś znać granice. Sprzeczanie z funkcjonariuszem może mieć przykre konsekwencje, nawet jeśli masz rację." Przecież to nie jest artykuł o "sprzeczaniu się", tylko o byciu asertywnym. Jeżeli uważasz, że masz rację, to wszyscy ludzie są równi wobec prawa. Funkcjonariusz policji służy obywatelom - nie odwrotnie. Poza tym małym drobiazgiem wszystkie porady całkiem trafne.
2009-07-12 15:46:4185.193.229.26 napisał(a):
Jak najbardziej jest to porada bardzo przydatna. Napewno spróbuje wykorzystać rady w niej zawarte.
2009-05-27 10:39:5783.14.89.82 napisał(a):
Oczywiście
Nawigacja
Narzędzia