Thursday, 19/10/2017 | 6:00 UTC+2

Jak obliczyć swoje BMI

Jak obliczyć BMI

Post by relatedRelated post

BMI (ang. Body Mass Index, pol. wskaźnik masy ciała BMI) jest to narzędzie pomiarowe porównujące wzrost z masą ciała. Pozwala ono ocenić czy nasza waga jest optymalna dla wzrostu, czy może cierpimy na nadwagę lub niedowagę.

Potrzebne rzeczy

  • Waga łazienkowa, miarka, ołówek, kartka papieru, kalkulator.

Co powinieneś zrobić aby obliczyć swoje BMI

  1. Zważ się na wadze łazienkowej.
  2. Zmierz swój wzrost w metrach używając miarki.
  3. Użyj ołówka, kartki papieru i kalkulatora, aby obliczyć swoje BMI.
  4. Podnieś do kwadratu swój wzrost w metrach.
  5. Podziel swoją wagę (w kilogramach) przez wzrost podniesiony do kwadratu.
  6. Oceń swoje BMI według następującej skali:
    • BMI mniejsze niż 18 oznacza, że masz niedowagę.
    • BMI mniejsze niż 18.5 oznacza, że jesteś za szczupły/a do swojego wzrostu.
    • BMI pomiędzy 18.6 a 24.9 oznacza, że Twoja masa ciała jest prawidłowa.
    • BMI pomiędzy 25 a 29.9 oznacza, że masz nadwagę.
    • BMI powyżej 30 oznacza, że jesteś otyły/a. Jeśli jesteś otyły/a, skonsultuj się z lekarzem lub spróbuj stracić na wadze.

Wskazówki

Utrzymanie prawidłowej masy ciała to prawdopodobnie najważniejszy krok w drodze do dobrego zdrowia i długiego życia. Obliczenie swojego BMI to dobry wskaźnik obecnej masy ciała i ogólnego stanu zdrowia.

Ostrzeżenia

  • BMI to dobry wskaźnik masy ciała dla osoby pomiędzy 25 a 65 rokiem życia. Niestety, ma swoje ograniczenia. Nie bierze pod uwagę masy mięśniowej lub typu sylwetki („jabłko” vs „gruszka”).
  • Ostatnie badania pokazują, że stosunek obwodu talii do bioder jest znacznie lepszym wskaźnikiem ilości tkanki tłuszczowej w organizmie niż BMI. Ogólnie rzecz biorąc, stosunek obwodu talii do bioder nie powinien przekraczać 0.9 u mężczyzn i 0.8 u kobiet. Wyższe wskaźniki oznaczają podwyższone ryzyko udaru, cukrzycy i zawału serca.
  • Warto podkreślić, że BMI jest tylko orientacyjnym wskaźnikiem i nie powinien być używany, jeśli istnieje możliwość skorzystania z testów takich jak pomiar grubości fałdu skórnego lub analiza impedancji bioelektrycznej (BIA). Testy te mierzą masę ciała, która pochodzi z tkanki tłuszczowej. Są one znacznie dokładniejsze niż BMI i są dostępne w większości siłowni. Są też inne, jeszcze bardziej wiarygodne metody. Jednak są one droższe, bardziej inwazyjne i trudniejsze w przeprowadzeniu.
  • Niektórzy ludzie ważą więcej z powodu masy mięśniowej, nie tłuszczu, więc test BMI nie zawsze jest wiarygodny.

About

POST YOUR COMMENTS

Your email address will not be published. Required fields are marked *